Startersdag Kunskapsskolan 2023

‘Ik merk nu al dat ik een betere band heb met mijn leerlingen’

Je rol als docent binnen het KED programma, kwaliteit en het KED netwerk. De Kunskapsskolan Startersdag 2023, te gast op het VeenLanden College in Vinkeveen, had het in september allemaal in de aanbieding. Voor een kleine honderd deelnemers, waarvan meer dan 80 nieuwe docenten binnen de community van Kunskapsskolan Partnerscholen verdeeld over heel Nederland. Docenten, heel ervaren of nog in de beginfase van hun carrière, in de loop van het vorig schooljaar al begonnen of pas enkele weken in dienst. Allemaal hebben zij gekozen voor het Kunskapsskolan onderwijs. Zij zaten voor één dag zèlf weer in de schoolbanken. Voor een diepe duik in het Kunskapsskolan gedachtegoed.

Het bleek voor iedereen een intensief programma, ook voor de ervaren teamleiders van de Kunskapsskolan Partnerscholen, die met hun nieuwe collega’s waren meegekomen. Want, zo verwoordde een van hen het: ‘elke keer dat je het Kunskapsskolan verhaal in de volle breedte krijgt gepresenteerd, ontdek je weer nieuwe dingen, nieuwe verdiepingen’. Maar er waren ook ontboezemingen van docenten die net aan de slag waren gegaan: ‘Ik merk nu al dat ik een betere band heb met de leerlingen’, liet een van hen zich ontvallen.

Dat laatste is voor meer ervaren Kunskapsskolan docenten herkenbaar. Want wat zichzelf in Zweden al meer dan 20 jaar heeft bewezen, blijkt ook in Nederland te werken. In de eerste plaats voor de leerlingen, want daaromheen is het Kunskapsskolan onderwijs georganiseerd. Maar ook voor de docenten, die binnen dit onderwijs meerdere rollen vervullen: vakdocent, algemeen docent, coach en teamlid. Met als bijzondere omstandigheid dat menigeen deze vier rollen aanvankelijk ziet als een verzwaring van het werk, maar al snel ervaart dat deze rollen binnen het Kunskapsskolan onderwijs zo in elkaar overlopen en elkaar versterken, dat uiteindelijk een collegiale werksfeer ontstaat die de veerkracht en het werkplezier van docenten vergroot.

Onderwijsvisie

Kunskapsskolan onderwijs is geen maniertje of ‘oude wijn in nieuwe zakken’, maar een op zichzelf staande onderwijsvisie gestoeld op een heldere ambitie richting leerlingen en een in detail uitgewerkt kwaliteitsmodel. Met veel aandacht voor onderlinge uitwisseling en ‘van elkaar leren’, zowel nationaal als internationaal. En dus was de Director International Operations van Kunskapsskolan EDucation – Kenneth Nyman – naar het VeenLanden College in Vinkeveen gekomen. Om de nieuwe docenten in te leiden in de oorsprong van Kunskapsskolan, de nagestreefde toegevoegde waarde van het onderwijs en de wijze waarop zij hun leerlingen maximaal kunnen voorbereiden op het latere leven als onderdeel van de maatschappij, als werknemer/ondernemer en als mens. Aangevuld door de Educational director van Kunskapsskolan Nederland – Willemien Noordhof – met een uitleg van wat gepersonaliseerd onderwijs volgens het KED programma nu eigenlijk is; er zijn immers zoveel interpretaties van gepersonaliseerd onderwijs? Na deze definitie, legde ze uit hoe hoe alle elementen van het KED Programma bijdragen aan leerlingen die hun persoonlijke doelen en strategieën bepalen en realiseren. Om zo het beste uit zichzelf te halen, qua leerresultaat en persoonlijke ontwikkeling. En deze persoonlijke ontwikkeling van leerlingen is een vergelijkbaar proces binnen de professionele ontwikkeling van elke docent. In twee gespreksrondes was er gelegenheid om daarover uit te wisselen met collega’s van andere Kunskapsskolan Partnerscholen. Een gelegenheid waar actief gebruik van werd gemaakt.

Workshops

Wat weet je al van de vier rollen van docenten?, Wat zijn de uitwisselings- en leermogelijkheden binnen de Nederlandse community en het internationale KED Network? Hoe werken partnerscholen zelf en samen aan de kwaliteit van onderwijs? Aan de hand van drie workshops konden de nieuwe Kunskapsskolan docenten in de middag hun eerder via Kenneth en Willemien opgedane inzichten in de middag verder verdiepen. Meegenomen door ervaren Kunskapsskolan experts. Interactief – niet altijd even gepersonaliseerd, maar wel passend bij de startersfase waarin eerst een basis gelegd moet worden – en boordevol bouwstenen waarmee de docenten het komende ongetwijfeld (weer) uitdagende schooljaar aan de slag kunnen. In dienst van de leerlingen, maar als Kunskapsskolan docent op hun plek, in hun kracht, met veel plezier en voortdurend in ontwikkeling.

Voor meer informatie over de Kunskapsskolan Community Nederland kun je kijken op de website van de Community.