Open dag Cobbenhagen: ‘ik denk dat ik hier wel goed kan leren’

Bron: Brabants Dagblad

TILBURG – Wat wordt mijn nieuwe school? Groep 8 is zoekende en bezoekt open dagen. Zaterdag kon worden geproefd bij 2College Cobbenhagenlyceum: leren in je eigen tempo, op je eigen niveau.
Esther van Zundert

‘De lopende band in het onderwijs’: 2College Cobbenhagenlyceum in Tilburg was er klaar mee. ,,Het dendert maar door”, zegt vestigingsdirecteur Ronald Verschuren. ,,Trage leerlingen lopen vast, snelle leerlingen ook. Maatwerk maakt een einde aan die frustratie.”

Met die overtuiging koos de school voor de Zweedse onderwijsmethode Kunskapsskolan: gepersonaliseerd onderwijs. Dit schooljaar gingen 120 brugklassers ermee aan de slag. ,,Het jaar daarvoor hadden we 90 aanmeldingen”, zegt Verschuren. ,,Onze nieuwe koers heeft vast en zeker te maken die groei.”

De verandering kost kruim. ,,Wat gaat goed? Wat kan beter? De docenten zijn er voortdurend mee bezig. Een uitdaging, maar we laten niet los. Het komt vooral aan op goed samenwerken, veel overleggen.”

Marco van der Sijpt, ouderraad 2College Cobbenhagenlyceum

Marco van der Sijpt, lid van de ouderraad, volgt de ontwikkelingen op de voet. ,,Mijn zoon wilde dolgraag naar deze school. Ik vond het nogal wat. Die vrijheid? Kan dat zomaar? Maar het gaat heel erg goed. Hij is erg happy.”

Zelfredzaamheid, vermogen tot zelfreflectie. Volgens Van der Sijpt helpt het als nieuwe leerlingen dat in zich hebben. ,,Kinderen krijgen dat steeds vaker mee op de basisschool, toch? Wat dat betreft heeft het voortgezet onderwijs, in het algemeen, nog stappen te maken.”

Stijn van Gestel (12), brugklas 2College Cobbenhagenlyceum

,,Vorig jaar wist ik meteen dat ik naar deze school wilde. Het is precies zoals ik dacht. We hebben veel vrijheid en werken vaak met computers. Alleen aan de docenten moest ik wennen. De een is anders dan de ander.

Eén keer in de week heb ik een gesprek met mijn coach. Dan vertel ik wat ik die week ga doen. Wat wil ik bij Nederlands leren? Wat bij aardrijkskunde? Volg ik instructielessen of ga ik veel zelfstandig werken? Zo gaan we alle vakken af.

Soms ben ik met het ene vak sneller dan met het andere. Dat maakt niet uit, als ik mijn doelen maar haal. Is het niet gelukt, dan blijf ik langer op school om te werken.

Je kunt vakken op havo of vwo-niveau volgen. Dat is fijn. Ik doe nu alles op het hoogste niveau. Daar ben ik best trots op, ja’

Manon Künzel (11), groep 8 Cleijn Hasselt

Ik ben al in groep 7 naar open dagen geweest. Hier, maar ook bij Odulphus en Theresia. Het liefst wil ik naar deze school. Het lijkt erg op de school waar ik nu zit. Wij moeten ook veel zelf plannen en zelfstandig werken. Ik vind dat fijn. Als je sneller bent dan klasgenoten, of langzamer, maakt dat niet uit.

Mijn nichtje gaat misschien ook naar deze school. Dat lijkt me leuk. Als ze toch een andere school kiest, ga ik alleen. Je moet niet teveel op anderen letten, vind ik. Je moet zelf kiezen.

Ze werken hier veel met laptops. Prima! Zo leer je veel over computers. Waar ik ook op heb gelet: de school ziet er gezellig uit. De brugklassers hebben hun eigen gang met lokalen en ruimtes om te werken. Er is veel licht en ruimte. Ik denk dat ik hier wel goed kan leren.’

Izana en Akram,  groep 8 De Lochtenbergh

Izana: ‘Wij zijn al sinds groep 3 beste vrienden.’ Akram: ‘We willen heel graag naar dezelfde school.’ Izana: ‘De kans is groot dat het deze school wordt.’ Akram: ‘Ik heb havo-advies en Izana vwo. Dus ik denk dat het wel kan.’

Izana: ‘Op onze school moeten we veel zelf doen. Hier ook.’ Akram: ‘Ik denk dat we dat wel kunnen. Positief zijn, zegt onze juf altijd, want waarom zou je het niet kunnen?’