Trainingen
Trainingen bij Kunskapsskolan Nederland
Kunskapsskolan Nederland: Samenwerken aan gepersonaliseerd onderwijs
Bij Kunskapsskolan Nederland helpen we scholen bij het ontwikkelen van een professionele organisatie en cultuur, met leerdoelgericht onderwijs dat zowel behapbaar is voor leraren en leerlingen als uitvoerbaar voor de school en betaalbaar voor de samenleving. Wij stellen de ambities en talenten van elke leerling centraal en zorgen ervoor dat leraren de tijd krijgen om iedere leerling de aandacht te geven die hij of zij nodig heeft.
Maatwerkoplossingen voor iedere school
Onze samenwerking begint altijd vanuit de ambitie van de school en is daardoor altijd maatwerk. Samen creëren we een partnerschap waarin de mogelijkheden van de school centraal staan. Onderwijs is mensenwerk, en het is de leraar die het verschil maakt binnen gepersonaliseerd onderwijs – zowel als vakleraar, coach als lid van het team. Want samenwerking is essentieel!
Professionele ruimte voor leraren en schoolleiding
Dit vraagt veel van de schoolleiding, die de leraar de professionele ruimte moet bieden die nodig is om het verschil te maken. Wij streven ernaar dat zowel leraren als leerlingen meer uit zichzelf halen dan ze ooit voor mogelijk hadden gehouden.
Onze dienstverlening
Hierna lees je een overzicht van onze dienstverlening voor leraren, teams en schoolleiders. Met trainingen en on-the-job ondersteuning leren we alle betrokkenen hoe zij het onderwijs kunnen personaliseren en verbeteren.
Leeropbrengsten




Details



Coachen op doelen
Wil jij als docent je coachingsvaardigheden versterken en je leerlingen écht begeleiden in hun leerproces? In de training Coachen op Doelen leer je hoe je individuele leerlingen effectief coacht op hun leerdoelen en leerproces.
In tegenstelling tot mentoraat of welzijnsgerichte begeleiding richt deze training zich op het individueel doelgericht coachen, waarbij de ontwikkeling van zelfregulatie en eigenaarschap centraal staat. Je helpt leerlingen om bewuste keuzes te maken, verantwoordelijkheid te nemen en met zelfvertrouwen te leren. Dat versterkt hun zelfinzicht, zelfreflectie en motivatie.
De training bestaat uit drie onderdelen: een theoretisch fundament, persoonlijke verdieping en praktijkgerichte toepassing. Je ontdekt waar jouw ontwikkelpunten liggen, reflecteert samen met collega’s en oefent in je leerteam met vaardigheden die je direct in de coachgesprekken kunt inzetten.
Voor iedere docent of schoolleider die leerlingen wil begeleiden naar zelfstandig en betrokken leren.
Coachen voor gevorderden
Begeleiding van leerlingen is een cruciaal onderdeel van het onderwijs op jullie school. Als je al ervaring hebt met het coachen van leerlingen en klaar bent voor de volgende stap in je ontwikkeling, dan is de training Coachen op Doelen voor Gevorderden precies wat je nodig hebt.
In deze training gaan we dieper in op het coachen van leerlingen op hun leerdoelen en motivatie. We beginnen met een korte opfrisbeurt van de theorie uit de basistraining, gevolgd door verdiepende theorie over motivatie en handelen vanuit hoge verwachtingen. Deze inzichten helpen je om leerlingen nog effectiever uit te dagen en te coachen in hun leerproces.
We starten de training met een persoonlijke intake, zodat we precies kunnen achterhalen waar jij je verder in wilt ontwikkelen. Op basis van jouw specifieke ontwikkelpunten gaan we aan de slag met praktische oefeningen en coachingstechnieken die direct toepasbaar zijn in je onderwijspraktijk. Deze aanpak zorgt ervoor dat de training volledig aansluit bij jouw behoeften en het niveau van coaching dat je wilt bereiken.
Geef jezelf de kans om je coachingvaardigheden naar een hoger niveau te tillen en je leerlingen te begeleiden naar meer zelfstandigheid en succes in hun leerproces.
Leeropbrengsten




Details



Leeropbrengsten




Details



Leerdoelgericht Onderwijs: de sleutel tot zelfregulatie
In de training Leerdoelgericht Onderwijs leer je als docent hoe je effectief leerdoelen kunt integreren in je onderwijspraktijk. Deze training helpt je de omslag te maken van taakgericht naar doelgericht denken, waarbij je je bewust wordt van de impact die deze benadering heeft op het vormgeven van je lessen en het behalen van leerresultaten.
Het is een praktische training waarin je leert hoe je duidelijke, haalbare en meetbare leerdoelen formuleert. Aan de hand van backward design ontwikkel je een werkpad om je lesplannen en leeractiviteiten af te stemmen op deze leerdoelen. Zo zorg je ervoor dat de leerdoelen daadwerkelijk behaald worden en je onderwijs nog effectiever wordt.
Met praktische inzichten en strategieën krijg je de tools in handen om je onderwijs te verbeteren en de leerresultaten van je leerlingen te optimaliseren.
Leergang 4 Behoeften
Gepersonaliseerd onderwijs draait om het empoweren van leerlingen om verantwoordelijkheid en eigenaarschap te nemen over hun eigen leerproces. Dit wordt ondersteund door docenten en coaches die hen hierin begeleiden. Leerlingen volgen het standaard curriculum, maar passen gepersonaliseerde leerstrategieën toe die hen helpen hun persoonlijke doelen te bereiken.
Zelfregulerend Leren: De Sleutel tot Succes
Om echt eigenaarschap te nemen over hun leerproces, is het essentieel dat leerlingen zelfregulerende leervaardigheden (ZRL) ontwikkelen. Deze vaardigheden stellen hen in staat om hun leren zelfstandig te sturen en te optimaliseren. Hoewel niet iedere leerling zich tot een volledig zelfregulerende leerling zal ontwikkelen, is het van cruciaal belang dat ze in de loop van de tijd vooruitgang boeken in deze vaardigheden.
Ondersteuning voor Docenten en Leerlingen
In de Leergang de vier leerling behoeften worden vakdocenten ondersteund in hun rol als begeleiders van dit proces. De leergang richt zich op vier fundamentele behoeften voor zelfregulerend leren, namelijk borgen van
1. zelfregulerende vaardigheden;
2. mogelijkheden om eigen keuzes te maken;
3. borging van kernconcepten;
4. transparantie in leren en evalueren.
Het programma biedt vier onderdelen die zowel in hun geheel als los van elkaar gevolgd kunnen worden. Dit maakt het flexibel en maatwerk mogelijk, zodat het kan worden aangepast aan de specifieke leerdoelen van jouw school.
Leeropbrengsten



Details



Leeropbrengsten



Details



Bootcamp Leidinggeven aan gepersonaliseerd onderwijs
Werken in een veranderende onderwijsorganisatie is uitdagend. Het vraagt veel van je als leidinggevende: zowel in de uitvoering als in de begeleiding van de medewerkers. Onze bootcamp biedt een intensief programma waarbij je vaardigheden en kennis ontwikkelt om leiding te kunnen geven aan verandering en focus te houden op de kwaliteit van het onderwijs. Na een kick-off ga je in een 2-daagse bootcamp praktisch aan de slag onder begeleiding van experts en formuleer je eigenhandig antwoorden op vragen als:
- Hoe pak ik mijn rol binnen een continu lerende organisatie?
- Hoe stuur ik op kwaliteit en zorg ik ervoor dat ik grip houd op de ontwikkeling van zowel de organisatie als het onderwijs?
- Wat is doorgaande vernieuwing en wat vraagt dat van mij?
Na de bootcamp wordt er tijdens 3 intervisiemomenten dieper ingegaan op de voor school urgente thema’s binnen de transitie.
Organisatiescan
Het KED Kwaliteitskader helpt scholen met de ambitie om gepersonaliseerd onderwijs te bieden en het eigenaarschap van leerlingen te stimuleren om inzicht te krijgen in hun sterke en ontwikkelpunten. Bij een organisatiescan kijken we naar de inrichting van de processen die de basis vormen voor het werken aan kwaliteit. De focus ligt op het bestaan en de inrichting van deze processen. Observaties over de kwaliteit van de uitvoering (b.v. coaching) worden, indien ondersteunend aan de scan, meegenomen in de rapportage.
Leeropbrengsten




Details


Leeropbrengsten




Details



Ruimte voor Keuzes
Werken aan structuur rond keuzewerktijd
Veel scholen buigen zich over de vraag hoe je keuzewerktijd voor leerlingen tot een effectief onderdeel van het rooster kunt maken. Want iedereen weet dat keuzevrijheid tot betere resultaten leidt wanneer je afspraken maakt over verantwoordelijkheid en resultaat. Maar hoe doe je dat? Hoe creëer je een kader rond keuzewerktijd waardoor de keuzes van leerlingen ook echt effectief worden?