S05E01: Deel 1 Schoolpraat drieluik na onderzoek Samenhangend Leerlinggericht Onderwijs voor Sterker Leerling-Eigenaarschap

Schoolpraat is een serie podcasts van de Kunskapsskolan Community Nederland. Waarin bestuurders, schoolleiders en docenten praten over gepersonaliseerd onderwijs en leerlingen optimaal voorbereiden op de snel veranderende wereld. Niet kijkend in een glazen bol maar met verhalen uit de dagelijkse praktijk. Want veranderen kan NU!

Wil je niets missen? Abonneer je dan gratis op onze podcast.

Ook in dit nieuwe schooljaar weer een Schoolpraat podcast. Met deze keer: deel 1 van een drieluik op basis van het onderzoek Samenhangend Leerlinggericht Onderwijs voor Sterker Leerling-Eigenaarschap. In opdracht van de Kunskapsskolan Community verricht door de Universiteit van Amsterdam.

Ontdek in dit eerste deel hoe dynamisch reguleren in gepersonaliseerd onderwijs leerlingen in staat stelt de regie over hun leerproces te nemen. Leer over de delicate, cruciale, uitdagende én beslissende overgang van externe naar interne regulatie en hoe op maat gemaakte onderwijsaanpakken de autonomie en betrokkenheid van leerlingen bevorderen. Verken praktische strategieën die het eigenaarschap van leerlingen versterken en hoor meer over de cruciale rol van docenten in dit transformatieve proces. Luister mee en krijg inzichten uit baanbrekend onderzoek en praktijkvoorbeelden, ontworpen om onderwijsprofessionals te helpen leerlingen beter voor te bereiden op toekomstige uitdagingen. In gesprek met Nicolette van Halem, Assistant Professor bij het Research Institute of Child Development and Education van de Universiteit van Amsterdam, Bram Paulissen, tot voor kort teamleider bij 2College Ruivenmavo in Berkel-Enschot, nu transitie adviseur binnen OMO en Joep van de Wouw, expert docent bij 2College Cobbenhagenlyceum in Tilburg.

Luister de podcast via deze link, klik hieronder op play of via jouw eigen favoriete podcast platform (Apple Podcast, Google Podcast en Spotify).

De Kunskapsskolan Community wil met haar podcasts en blogjes een zo groot mogelijk publiek bereiken, zowel binnen de scholen als daarbuiten. Voel je vrij om de link naar de blogs en podcasts in je eigen organisatie en netwerk te delen.

Veel luisterplezier en hartelijke groet,

Namens de Kunskapsskolan Community,

Duco Adema