‘Van idealisme naar realisme’

2College Cobbenhagenlyceum Kunskapsskolan Partnerschool

Tilburg – Het 2College Cobbenhagenlyceum in Tilburg mag zich sinds juni van dit jaar Kunskapsskolan Partnerschool noemen. Als één van de ruwweg tien scholen in Nederland. Kunskapsskolan Partnerschool word je uitsluitend na audits op tal van terreinen, dus voelt het op de school als een belangrijke mijlpaal. Terecht ook, want er is in Tilburg in zeven jaar een bijzondere prestatie geleverd, door het beste van twee werelden te combineren. Niet alleen het onverkort omarmen van het (van oorsprong Zweedse) Kunskapsskolan onderwijsmodel, maar daarbinnen – als grotere school – ook het definiëren van een geheel eigen weg.

Het Tilburgse 2College Cobbenhagenlyceum is daarmee niet alleen uniek binnen de Nederlandse Kunskapsskolan Community, een partnerschap van Nederlandse scholen opgericht om intensief samen te werken, van elkaar te leren en samen ontwikkelingen en oplossingen te delen. Maar zal ongetwijfeld ook een voorbeeld zijn voor Nederlandse scholen binnen het voortgezet onderwijs die wél gepersonaliseerd onderwijsmodel willen omarmen, maar worstelen met de manier waarop zij dat kunnen vormgeven. Bovendien krijgt het 2College Cobbenhagenlyceum met het worden van Kunskapsskolan Partnerschool toegang tot het vanuit Stockholm gecoördineerde wereldwijde netwerk van scholen die werken met het Kunskapsskolan onderwijsmodel. Inclusief mogelijkheden voor docenten en leerlingen om mee te doen aan internationale uitwisseling.

Processie van Echternach

Toch draaien vestigingsdirecteur Ronald Verschuren en onderwijsdirecteur Imre Mutsaers e rniet omheen: de afgelopen zeven jaar zijn bij tijd en wijle een worsteling geweest. Een‘Processie van Echternach’ omschrijft Ronald Verschuren het. ‘Met altijd een positieve inslag: we wilden bij elke stap terug immers zeker weten dat we ook weer stappen vooruit konden zetten. Maar realiseer je: wij hebben onszelf van een school die geheel op cijfers en resultaten was gefocust ontwikkeld naar een school waar de leerlingen centraal staan, in hun eigen tempo en op hun eigen niveau kunnen leren én letterlijk allemaal intensief worden gecoacht. Dat is een fundamentele omslag. En zoiets gaat nu eenmaal niet zonder slag opstoot. Ook omdat wij met ruim 1000 leerlingen een grotere school zijn dan de doorsnee Kunskapsskolan Partnerschool. Bovendien zijn wij tegelijk óók Technasium én TTO-school(tweetalig onderwijs). Dus past het hier een groot compliment te geven aan de collega’s binnen het Cobbenhagenlyceum.’

Eigen aanpak

‘Wij hebben gaandeweg onze eigen aanpak gedefinieerd’, omschrijft Imre Mutsaers de schoolreis van de afgelopen zeven jaar. ‘Aan de ene kant hebben we het Kunskapsskolan onderwijsmodel volledig omarmd – een randvoorwaarde om Kunskapsskolan Partnerschool te worden – en aan de andere kant hebben we een manier gevonden om dit zowel in de onderbouw als de bovenbouw werkend te krijgen. Bijvoorbeeld door weer cijfers te gaan geven en door in onze specifieke situatie toch gebruik te maken van bestaande methodes. Niet als doel op zich, maar als middel om een dubbelslag te slaan: leerlingen maximaal laten profiteren van de voordelen van het gepersonaliseerd onderwijs én en hen zo goed mogelijk voor te bereiden op het eindexamen. Deze balans heeft rust, ruimte en stabiliteit gebracht in zowel de onderbouw als de bovenbouw.’

Jezelf zijn

‘Tegelijk is de school in staat gebleken om de oorspronkelijke cultuur te behouden’, benadrukt Ronald Verschuren. ‘Onze school heeft altijd de cultuur gehad waarbinnen leerlingen écht zichzelf kunnen zijn. Het horen en zien van elke leerling was daarmee een uitgangspunt dat uitstekend aansloot bij het Kunskapsskolan gedachtengoed. Bovendien: wij vonden al dat letterlijk elke leerling potentie heeft. Het gaat er alleen om dat potentieel te ontsluiten en leerlingen in staat te stellen het beste uit zichzelf te halen. En daarbij helpt het Kunskapsskolan onderwijsmodel. Want door te leren op je eigen niveau en in je eigen tempo, gekoppeld aan hoge verwachtingen en intensieve persoonlijke coaching, maak je in potentie voor elke leerling het verschil. Op een manier die leerlingen – wanneer eraan toe – gaandeweg in staat stelt zélf regie te pakken. Precies zoals dat in het latere leven van deze jonge mensen gaat worden gevraagd. Maar de vaardigheden die daarvoor nodig zijn moet je leerlingen aanleren, die hebben zij vaak niet van nature. En dat is precies wat wij hier doen. Binnen het Kunskapsskolan kwaliteitsdenken dat juist méér structuur kent dan binnen regulier onderwijs en het omgekeerde is van vrijheid/blijheid.’

Sterk fundament

Gedurende de rit’, erkent Imre Mutsaers, ‘hadden docenten met enige regelmaat het gevoel van ‘wat heeft de schoolleiding nu weer bedacht’. En ook leerlingen ervoeren dat er ‘elke keer weer wat anders moest gebeuren’. De uitkomst is echter een sterk fundament met een heldere richting, getoetst door de Kunskapsskolan experts uit Nederland en Zweden. Natuurlijk blijven wij onszelf altijd ontwikkelen, maar ik ben ervan overtuigd dat de leerlingen – en daar gaat het natuurlijk om – in de huidige opzet het beste van twee werelden toucheren. Met een zorgvuldige balans tussen kennis en vaardigheden, waarbij elke leerling de aandacht krijgt die hij/zij nodig heeft.’

Het predicaat Kunskapsskolan Partnerschool verkrijgen is echter niet het eindpunt, benadrukt Mutsaers, maar een mijlpaal. Of zoals Ronald Verschuren het zegt: ‘wij zijn de afgelopen zeven jaar van idealisme naar realisme gegaan.’ In dienst van de leerlingen én de docenten. Zo hebben we samen enorme stappen gezet. Maar blijven ook onderweg naar steeds beter.

 

Deel binnen je eigen netwerk: